Marca comercială sau marca înregistrată poate fi termenul legal pentru ceea ce este cunoscut drept brand.
• Verbală - o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard
PHILIPS -
PRADA -
SHARP -
COCA COLA -
SONY -
• Tridimensională - constituită din forma produsului / ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permit identificarea unui produs sau serviciu.
TOBLERONE -
COCA COLA -
CHIVAS REGAL -
• Figurativă - un element grafic (desen) care nu conține litere sau cifre;
AUDI -
NIKE -
VOLKSWAGEN -
MCDONALD'S -
SHELL -
• Combinată - o marcă figurativă formată dintr-o combinație de elemente verbale și figurative.
ING -
LACOSTE -
MASTERCARD -
PUMA -
Mărcile înregistrate la OSIM sunt protejate doar pe teritoriul României. O marcă a Uniunii Europene este protejată în toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv în România.
Numele comercial este denumirea completă a unei companii (ex: BORG DESIGN SRL) și este cel care identifică firma.
Marca, în schimb, este simbolul menit să distingă produsele și serviciile oferite de o companie. O companie poate deține mai multe mărci diferite. Ex: ListaFirme, VerificareTVA
• protejează numele companiei/persoanei și dreptul legal al proprietarului companiei/persoanei
• conferă stabilitate și transmite încredere
• companiile își pot diferenția produsele/serviciile
• consumatorii pot face distincția între produse/servicii
• ajută la construirea unei reputatii pe piață
• este un instrument de marketing pentru construirea imaginii unui produs/serviciu
• încurajează companiile să investească în îmbunătățirea calității produselor/serviciilor
Marca protejează denumirea sau însemnul grafic asociat unui produs /serviciu, nu protejează produsul în sine, aceasta este doar un mijloc de a-l promova.
Marca influențează alegerea consumatorului, tocmai prin încrederea, calitatea, siguranța oferite acestuia și ii oferă, pe lângă produse, și avantaje.